.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زمزمه مردم با مسئولان و دل‌گويي‌هاي رفع بيكاري

80 درصد از مراجعه‌كننده‌هاي ملاقات عمومي مسئولان با ساروي‌ها را بيكارها تشكيل مي‌دهند كه جوياي كارند.

با روي كار آمدن دولت عدالت محور و خدمتگزار تدبير بر اين شد كه براي رسيدگي به مشكلات مردم در دل نفوذ كنند و با صميميت انسي را برقرار كنند تا بدون واسطه پاي دل‌گويي‌هاي مردم بنشينند و براي رفع آن تلاش كنند.
امروز از اين قائده مستثني نبوده و مسئولان ارشد استان مازندران براي هفتمين مرتبه در مصلاهاي نماز جمعه به عنوان ملاقات چهره به چهره و به دور از بوروكراسي اداري به رسيدگي مشكلات مردم مركزنشين مازني پرداختند كه از صبح جمعه آغاز و تا پاسي از شب ادامه داشت.
چهره داربست بسته و حصار كشيده صحن مصلي و صندلي‌هاي رديف شده و پلاك‌هاي نصب شده در پشت صندلي مديران دستگاه‌هاي اجرايي، چهره مصلي را از حالت اوليه خارج و خيل عظيم جمعيت در مقابل برخي از ميزها توجه همگان را جلب مي‌كرد.
با نيم نگاهي جنب و جوش مسئولان روابط عمومي و در برخي موارد محافظ‌ها ذهن را مشغول مي‌كرد.
در اين بين به گفت‌وگو با مراجعه كننده‌ها پرداختيم، از جواني كه بر روي زمين نشسته بود، گفت: حسين مريخ هستم، ديپلمه، بيكارم، فرزند جانبازم، امروز براي نخستين بار با اين صحنه صميمي مواجه شدم، به دليل وضعيت مالي خانواده ادامه تحصيل ندادم.
اين جوان 24 ساله با بيان اينكه در سال 84 ديپلم خود را اخذ كردم، افزود: در رسيدگي به نامه درخواست اشتغال مرا به اداره تعاون ارجاع دادند و ظاهرا در سامانه اشتغال تعاون معرفي و مشخصاتم ثبت مي‌شود.
وي اظهار داشت: امروز كه جواب قانع كننده‌اي داده نشد ولي اگر بتوانم مشغول به كار شوم شرمنده خانواده و پدر خود نمي‌مانم.

* استخدام نشدم
خانمي با ميزان تحصيلات ليسانس در اين گفت‌وگو اظهار داشت: براي استخدام در يكي از دانشگاه‌هاي ساري آزمون را گذرانده و پذيرفته شدم.
مهري هوشيار 25 ساله افزود: دو مرحله گزينش شدم و با اطمينان مدعي هستم كه شرايط استخدام را پيدا كردم ولي در نهايت مرا نپذيرفتند.
وي با دلي پر از گله خواستار تجديد نظر استاندار و مسئولان ذيربط از اين دستگاه اجرايي خواستار شد و گفت: شعار عدالت محوري را در جامعه اسلامي سر مي‌دهيم ولي به ناحق فردي را در اشتغال به كار معرفي مي‌كنند كه تنها با پارتي بازي و رابطه كاري استخدام اداره‌اي مي‌شوند.

* وجدان كاري نيازي به مانورهاي تبليغاتي نيست
مرضيه ـ ك در اين گفت‌وگو بيان داشت: بارها براي رسيدگي به مشكلم كه اشتغال، مسكن و معافيت فرزندم است به مراجع مختلف مراجعه كردم ولي كسي نتوانست پاسخ مثبتي بدهد، ملاقات‌هاي عمومي مانور تبليغاتي است نه رسيدگي به مشكلات، مسئولان اگر بخواهند كاري كنند و وجدان كاري داشته باشند در ادارات خود با تعهد كار مي‌كنند.
وي يادآور شد: مستاجرم، همسرم به دليل بيماري توان كار كردن را ندارد، نامه‌اي به رئيس جمهور در سفرهاي استاني به مازندران داده‌ام و مساعدت مالي 10 هزار توماني به من شد كه از شما بايد پرسيد با اين مبلغ چه بايد كرد.

* ارتباط مستقيم بدون بوروكراسي اداري مطرح است
معاون عمراني استاندار مازندران نيز در ادامه در گفت‌وگو بيان داشت: در ملاقات‌هاي عمومي بحث انجام مانور تبليغاتي نيست بلكه ارتباط مستقيم و بدون بوروكراسي اداري مطرح است.
سيد‌عيسي هاشمي حيدري افزود: فضاهاي مردمي صميميتي را ايجاد مي‌كند تا مردم در كنار مسئولان بدون واسطه مشكلات خود را مطرح كنند تا در رسيدگي به امور دقيق‌تر انجام شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه داراي جامعه‌اي جوان هستيم منحني بيكاري در كشور و نيز استان مازندران بالا و رو به افزايش است و بايد فضايي را ايجاد كنيم كه جوانان بتوانند وارد بازار كار شوند.
هاشمي تصريح كرد: ايجاد بازار كار بايد به نوعي باشد تا جذب به درستي صورت گيرد در حاليكه اين موضوع در گذشته و حال نيز به درستي تبيين نشده است.
معاون عمراني استاندار مازندران با اعلام اينكه در ملاقات عمومي امروز 75 تا 80 درصد مراجعه كننده‌ها جوياي كار هستند، خاطرنشان كرد: بيشتر مراجعه‌كننده‌ها خواستار كارهاي دولتي به ويژه در شهرداري‌ها نيز هستند كه با توجه به محدوديت توان استخدامي در اين مراكز را نداريم.
وي افزود: سعي ما بر اين است افراد بيكاري كه از توان تحصيلي بالايي در زمينه تخصصي شهري برخوردارند جذب شهرداري‌ها شوند.

* براي درمان فرزندم پولي ندارم
خانم پيري نيز گفت: اگر مي‌شود مشكل مرا هم بنويس، براي درمان فرزندم پولي ندارم.
مادر مهدي اكبري كه در سانحه تصادف جراحت زيادي ديده است، اظهار داشت: فرزندم كارگر ساده است، بيمه نيست، تا كنون 20 ميليون تومان براي جراحي پا و عمل‌هاي ديگر هزينه كردم ديگر پولي برايم نمانده است.
وي يادآور شد: فرزندم خرج‌كش خانه بود، با پيگيري‌هاي زياد از سوي مسئولان به كميته امداد معرفي شديم ولي حقوق ماهانه كفايت هزينه جراحي‌هاي ديگر را نمي‌كند كه نيازمند كمك هزينه براي درمان فرزندم هستم.

*براي اخذ تسهيلات پول و ضامن ندارم
فاطمه دودي 55 ساله در اين گفت‌وگو بيان داشت: شوهرم متواري است، مسئولان براي گذران امور به من وام داده‌اند ولي ضامن و پول ندارم كه بتوانم براي افتتاح حساب تسهيلات دريافت كنم.
وي افزود: شوهرم با پنج فرزند ما را رها كرد و رفت ولي مستاجر نيستم.
دودي يادآور شد: فرزند بيكار از طرفي و سرباز بودن پسر ديگرم سبب شده است در مخارج زندگي ناتوان شوم.
وي افزود: با افزايش سن بيماري به سراغم آمد و تا كنون كه كار مي‌كردم و امور مي‌گذراندم حال از مسئولان مي‌خواهم تا با ايجاد اشتغال براي فرزندم مشكل ما را حل كنند.

*بيشتر مراجعه‌كننده‌ها به دفتر امور بانوان زنان سرپرست و بد سرپرست خانوار هستند
مدير‌كل امور بانوان و خانواده استانداري مازندران نيز در اين گفت‌وگو به خبرنگار فارس گفت: بيشتر مراجعه كننده‌ها به دفتر امور بانوان زنان سرپرست و بد سرپرست خانوار هستند كه نيازمند كمك مالي و اشتغال هستند.
سيد‌زهرا شرف‌الدين افزود: برخي بانوان با مراجعه نيازمند تسهيلات حمايتي هستند ولي چون ضامن ندارند نمي‌توانند وام دريافت كنند كه رسيدگي در اين ارتباط به عهده بهزيستي و كميته امداد است.
وي تصريح كرد: در بهزيستي راهكارهاي حمايتي انجام مي‌شود ولي آموزش‌هاي لازم در ارتباط با رسيدگي به وضعيت بانوان استان از طريق اداره كل امور بانوان استانداري مازندران انجام مي‌شود.

*بدبختي‌ام را از كجا بگويم
خانم 28 ساله‌اي كه به ميله‌هاي داربستي كه استاندار و برخي از معاونانش در آن طرف پاسخ مراجعه كننده‌ها را مي‌دادند، تكيه داده بود و در پاسخ به اين سؤال كه مشكل شما چيست، گفت: بدبختي‌ام را از كجا بگويم، گاز گرفتن موش پاي فرزندم در هنگام خواب يا هزينه درمان ماهي 200 هزار توماني همسرم كه توان مرا گرفته است.
معصومه رحيمي افزود: پنج سال است كه همسرم سكته كرده و در 14 فروردين سال جاري در اثر سانحه تصادف كه خودش مقصر بود ضربه مغزي شد و به كما رفت، پس از 15 روز به هوش آمد و توان كار كردن ندارد.
وي با بيان اينكه داراي دو فرزند 9 و چهار ساله هستم، يادآور شد: هنوز وقت نكرده‌ام كارنامه فرزندم را بگيرم چون نمي‌توانم هزينه تحصيل سال آينده‌اش را پرداخت كنم، خودم نيز از كار كردن در خانه ديگران تواني براي رسيدگي به فرزندانم را ندارم.
رحيمي خاطرنشان كرد: خانواده متمولي ندارم، امروز از قائمشهر به ساري آمدم تا در ملاقات حضوري استاندار را ببينم.
وي با ديده‌اي گريان گفت: زندگي نابسامان من سبب شده است خانه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم محل سكونت موش و حيوانات موزي باشد، شب گذشته موش پاي فرزندم را گاز گرفت و تا صبح پسرم از ترس نخوابيد.
رحيمي با برگه‌اي كه در دست داشت منتظر بود نماينده مردم ساري را ملاقات كند چون روي برگه‌اش او را به سيد‌رمضان شجاعي ارجاع دادند.
امين پورميرزا مراجعه كننده ديگري بود كه براي اشتغال به تعاون معرفي شد و در اين گفت‌وگو بيان داشت: داراي 26 سال سن هستم و چون مدرك تحصيلي من ديپلم بوده است، نتوانستم در بخش دولتي مشغول به كار شوم.
وي افزود: امروز با مدرك فوريت‌هاي پزشكي نامه‌ام را به دانشكده پزشكي ارجاع دادند تا بتوانم در مركزي كه دانشگاه پزشكي نياز به اين مهارت دارد مشغول به كار شوم.
پورميرزا اظهار داشت: تا كنون به دليل بيكاري پدرم و اعتياد به مواد مخدري كه دارد داراي شغل موقتي بوده و كمك خرج خانواده بودم ولي با اين بحران اقتصادي و گراني اين نوع درآمد كفايت زندگي خانواده و مرا نمي‌دهد.

*ملاقات عمومي همدلي مردم با مسئولان در رسيدگي به مشكلات است
فرماندار ساري نيز در ادامه با بيان اينكه ملاقات‌هاي عمومي نمادي از همدلي مردم با مسئولان در رسيدگي به مشكلات عمومي جامعه است، گفت: حضور نماينده مردم عالي دولت در بين مردم نشان از صميميتي است كه مسئولان تعهد به كار دارند و در رفع مشكلات كوتاهي نمي‌كنند.
محسن زارعي افزود: بيكاري درد همه مردم جامعه به ويژه استان مازندران است و براي حل اين معضل نيازمند عزمي جدي است كه در دولت نهم و دهم اقدامات جدي در ايجاد شركت‌هاي تعاوني در بخش‌هاي مختلف كشاورزي صنعت و گردشگري انجام شده است.
وي يادآور شد: با اراده دولت و حمايت از بخش‌هاي خصوصي اشتغالزايي ايجاد شد كه قشر جوان جامعه تا حدودي به كار مشغول شدند.
زارعي خاطرنشان كرد: بيشتر مراجعه كننده‌هاي ملاقات عمومي امروز را افراد جوياي كار، مسكن و نيز حمايت در بخش كشاورزي تشكيل دادند.

* نور برق خانه‌مان كم‌سوتر از شمع است
خانمي با عصبانيت از بين مردم رد مي‌شد و زير لب زمزمه مي‌كرد و مي‌گفت: نور برق خانه‌مان كم‌سوتر از شمع است كه اخيراً با پول قبض برق كلان مواجه شده‌ام.
خانمي كه حتي حاضر نشد نامش را به خبرنگار بگويد، افزود: كار شما خبرنگاران چيست، كاري جز دردسر بلد نيستيد، تاكنون اطلاع‌رساني كرديد حال و روزمان اين شد، از چه بگوئيم.
اين خانم ناشناس نامه‌اي در دست نداشت و مدعي بود كه مي‌خواهد حرف بزند.
وي در ادامه اظهار داشت: اهل روستاي بندارخيل هستم، برق خانه‌مان به طور لحظه‌اي قطع و وصل مي‌شود وقتي به دستگاه متبوع مراجعه مي‌كنيم مي‌گويند فرسودگي شبكه است.
وي يادآور شد: اگر فرسودگي شبكه سبب قطع لحظه‌اي برق مي‌شود پس چرا پول برق ما جديد و به روز مي‌آيد، آن هم فرسوده باشد به نفع ما است.

* با حقوق اندك توان پرداخت وام را ندارم
مظاهر رخ فروز نيز در ادامه گفت‌وگو با بيان مشكلات خود به خبرنگار فارس گفت: براي افزايش حقوق و مزايايي كه به ما كارگران تعلق مي‌گيرد مجبور به ادامه تحصيل شدم در حالي كه به عنوان يك كارگر در كارخانه كشت و صنعت مازندران فعاليت مي‌كنم به جزء حقوق كارگري با توجه به وضعيت تاهل پولي نمي‌ماند تا بتوانم وام تسهيلات دريافتي گذشته را پرداخت كنم.
اين آقاي 37 ساله با بيان اينكه امروز خواستار حمايت مسئولان به ويژه اقتصاد و دارايي هستم، يادآور شد: به مسئول اقتصاد و دارايي استان مازندران مراجعه كردم تا تسهيلاتي را برايم قائل شوند كه بتوانند وامي را كه از قبل دريافت كردم تبديل به بازپرداخت كمتري شود تا توان پرداخت را داشته و مقروض بانك نشوم.

* نيازمند تسهيلات بانكي هستم
آقايي 32 ساله در بين جمعيت با برگه‌اي در دست در مقابل ميز سازمان اقتصاد و دارايي ايستاده بود و مي‌گفت: رانندگي فرصت شغلي است با دريافت تسهيلات مي‌توانم خودرويي بخرم و اشتغال مداوم داشته باشم.
سيد عليرضا قنبري افزود: كارگر روزمزدم، در برخي از روزها به دليل نامساعد بودن هوا بيكارم، امروز آمده‌ام تا درخواست تسهيلاتي براي خريد خودرو داشته باشم.
وي اظهار داشت: متاهلم و مستاجر، اگر مسئولان بتوانند با وام خوداشتغالي مشكل مرا كم كنند نزد صاحبخانه، فرزند و همسرم شرمنده نمي‌مانم.

* با خريد ادوات كشاورزي بهره‌وري كشاورزي افزايش مي‌يابد
اصغر مظلومي در اين گزارش در بيان دليل مراجع خود به خبرنگار گفت: با توجه به خشكسالي‌هايي كه در مازندران صورت گرفته است در برداشت محصول با كاهش مواجه شدم و امروز خواستار ادوات كشاورزي هستم تا در افزايش و هدر‌رفت محصولات به من كمك شود.
وي افزود: رئيس سازمان كشاورزي مازندران در پاسخ به درخواستم گفتند شما بايد در نوبت باشيد چون اولويت براي كساني است كه از حدود سه سال است در نوبت ماشين‌آلات كشاورزي هستند.

* مراجعه كننده‌ها خواستار وام‌هاي بلاعوض هستند
مديركل اقتصاد و دارايي استان مازندران نيز در ملاقات چهره به چهره با مردم شهر ساري بيان داشت: با توجه به اينكه شهر ساري مركز مازندران است بيشتر مراجعه كننده‌ها در روزهاي سه‌شنبه با مديران ملاقات مي‌كنند امروز 50 مراجعه‌كننده داشتيم كه خواستار وام‌هاي بلاعوض بودند.
محمود شعبان‌زاده افزود: بيشترين درخواست كننده‌ها افرادي هستند كه بيكارند و براي فارغ‌شدن از اين معضل درخواست وام براي اجاره مسكن، ايجاد واحدهاي توليدي و يا استمهال وام‌هايي كه توان پرداخت ندارند را تشكيل مي‌دهند.
وي تصريح كرد: با توجه به اختياراتي كه سازمان اقتصاد و دارايي دارد ولي توان حل مشكل مردم را نداشته و ضرورت دارد براي رفع اين معضلات عمومي همه دستگاه‌هاي اجرايي مشاركت داشته باشند.

* نرخ بيكاري در مازندران 8/9 درصد است
مديركل كار و امور اجتماعي استان مازندران نيز در گفت‌وگو با فارس بيان داشت: نرخ بيكاري در مازندران 8/9 درصد است كه در بالاترين سطح يك رقمي قرار دارد.
سيدمحمد نجفي افزود: اگر برنامه‌ريزي، همگام شدن با برنامه‌هاي سند توسعه پنج ساله، اعتبارات و نيز آموزش‌هاي لازم به درستي صورت گيرد كارآفريني در مازندران رونق مي‌گيرد.
وي تصريح كرد: مراجعه كننده‌ها در ملاقات‌هاي عمومي افرادي هستند كه نيازمند اشتغال در دستگاه‌هاي دولتي بوده و به دليل محدوديت جذب در ادارات دولتي امكان جذب در اندازه وسيع امكان‌پذير نيست.
نجفي يادآور شد: برخي تحصيلكرده‌ها به دليل بيكاري به اداره كار و امور اجتماعي مراجعه مي‌كنند ولي به دليل منطبق نبودن رشته تحصيلي با بازار كار امكان جذب و ايجاد اشتغال وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: مقامات و سازمان‌هاي آموزش عالي بايد رشته‌هايي را براي هر استان تعريف كنند كه بعد از فارغ‌التحصيل شدن دانشجويان امكان اشتغال متناسب با توسعه منطقه فراهم باشد.
در ملاقات صميمانه مديران دستگاه‌هاي اجرايي با مردم مركز مازندران مراجعه كننده‌هاي اداره تعاون بيش از دستگاه‌هاي اجرايي ديگر بود كه توجه همه تازه‌واردها را به خود جلب مي‌كرد.

* جوانان بايد فرهنگ كاركردن را بياموزند
مديركل تعاون مازندران نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: امروز بيشتر مراجعه كننده‌ها جوياي كار بوده و به دليل نداشتن مهارت لازم جوانان بايد فرهنگ كاركردن را بياموزند.
اسماعيل نيلچيان افزود: در بخش تعاون بحث ساماندهي كارجويان است كه با ثبت‌نام شدن در سايت تعاون به طور كامل شناسايي شده و براساس نوع مهارت و جنسيت كارآفريني مي‌شود.
وي با بيان اينكه بيشتر جوانان خواستار اشتغال در دستگاه‌هاي دولتي را دارند، بيان داشت: جوانان به دليل عدم توانمندي در كاركردن خواستار فعاليت‌هاي پشت ميزي مي‌شوند.
نيلچيان نبود ايده‌پردازي‌هاي اشتغالزايي را خلايي چشمگير در جامعه دانست و يادآور شد: براي كارآفريني بايد مطابق با نيازهاي شهرستاني و ظرفيت‌هاي منطقه اشتغالزايي ايجاد شود تا ميزان بيكاران كاهش يابد.

* نيمي از متقاضيان تسهيلات سرمايه‌گذاري مي‌خواهند
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران نيز در اين گفت‌وگو با بيان اينكه نيمي از مراجعه كننده‌هاي ملاقات‌هاي عمومي را تحصيل كرده‌هاي بخش كشاورزي و ديگر رشته‌ها تشكيل مي‌دهند، گفت: 50 درصد از مراجعه كننده‌ها متقاضيان تسهيلات سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي هستند.
عنايت‌الله تورنگ افزود: مزيت ملاقات‌هاي عمومي اين است كه براي رسيدگي به مشكلي همه مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي در مكاني معنوي حضور داشته و براي رفع مشكلات تلاش مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه طرح‌هاي زيادي در سازمان جهاد كشاورزي مازندران وجود دارد و توان اجرايي را نيز دارند، اظهار داشت: ما متقاضي توجه بيشتر وزارتخانه به بخش كشاورزي مازندران هستيم تا خط اعتباري ويژه‌اي براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي به اين استان تعلق گيرد.
تورنگ خاطرنشان كرد: ظرفيت كشاورزي مازندران به معني عام بالا است ولي تسهيلاتي كه از سوي وزارتخانه به اين استان تعلق مي‌گيرد پاسخگوي نيازها نيست.

* ملاقات عمومي اشتياق براي رفع مشكلات است
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران نيز يادآور شد: راة‌اندازي ملاقات‌هاي عمومي مديران دستگاه‌هاي اجرايي با مردم اشتياقي را براي رفع مشكلات ايجاد مي‌كند.
رحمت عباس‌نژاد افزود: 50 درصد متقاضيان در ملاقات‌هاي عمومي را افراد جوياي كار تشكيل مي‌دهند.
وي تصريح كرد: بيشتر افرادي كه تحصيل‌كرده‌هاي رشته گردشگري هستند فراخور تحصيل به تاسيسات گردشگري و بخش‌هاي مرتبط با آموزشي كه ديده‌اند هدايت مي‌شوند.
عباس‌نژاد بيشترين مراجعه كننده‌ها به بخش گردشگري در ملاقات‌هاي عمومي را در شهرستان‌هاي تنكابن، بهشهر و رامسر عنوان كرد و اظهار داشت: در ملاقات عمومي مركز مازندران به دليل مجاورت اداره‌كل با مركزنشينان 10 مراجعه كننده داشتيم كه نيمي اشتغال و بقيه براي رسيدگي به فرآيند كاري بود.
وي با اعلام اينكه در ملاقات‌هاي عمومي سرمايه‌گذاران بخش گردشگري حضور ندارند، خاطرنشان كرد: در فرآيند كاري، همكاران در اداره‌كل پاسخگوي سرمايه‌گذاران هستند اگر موارد استعلامي باشد در ملاقات‌هاي عمومي بهترين فرصت براي رسيدگي است.

* توجه به مردم از بركات نظام اسلامي است
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران نيز در اين گزارش به خبرنگار فارس گفت: توجه به مردم و رسيدگي به مشكلات آنها از بركات نظام اسلامي است.
هادي ابراهيمي مردم را سرمايه‌هاي نظام اسلامي دانست و افزود: يكي از پايه‌هاي اصلي انقلاب مردم هستند و اهميت به اين سرمايه‌ها دستيابي به اهداف انقلاب را تسهيل مي‌كند.
وي تصريح كرد: ملاقات نزديك و چهره به چهره مديران با مردم براي رسيدگي به مشكلات كار ابتكاري بوده كه از سوي مسئولان مازندران انجام شد و اينگونه فعاليت براي بررسي به مشكلات مردم هر منطقه بوده و مورد تائيد رئيس جمهور نيز است.
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران بيكاري را از مشكلات مردم مازندران عنوان كرد و يادآور شد: با ايجاد بسترهاي مناسبي كه در دولت ايجاد شد و تسهيلات خوداشتغالي كه از طريق صندوق مهر امام رضا (ع) مهيا شده است مي‌توان در كاهش اين معضل موثر باشد.
در اين ديدار مردمي روساي بسياري از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي و نيز بانك‌ها حضور داشتند به نحوي كه در حوزه دريافت تسهيلات مراجعه كننده‌ها به همراه برگه درخواست به بانك‌ها ارجاع داده مي‌شدند.
سيد علي اكبر طاهايي پس از حضور خود در مازندران تاكنون در شهرستان‌هاي رامسر، تنكابن، گلوگاه، بهشهر، نور و قائمشهر ملاقات حضوري داشته است كه در هفتمين ديدار خود پاي درد و دل مركزنشينان مازني قرار گرفت.
----------------------------
گزارش از: رقيه نعلبنداني


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.